RT NatWest “freezes Russian channel”s UK bank accounts”


RT: NatWest “freezes Russian channel”s UK bank accounts”

Image caption
Kremlin-backed broadcaster RT says its accounts have been frozen by NatWest

NatWest bank has frozen the accounts of Russia”s state-run broadcaster RT, its editor-in-chief says.

Margarita Simonyan tweeted: “They”ve closed our accounts in Britain. All our accounts. “The decision is not subject to review.” Praise be to freedom of speech!”

RT says the bank gave no explanation for its decision.

It said the entire Royal Bank of Scotland Group, of which NatWest is part, was refusing to service RT.

The broadcaster, previously known as Russia Today, says NatWest wrote to its London office saying: “We have recently undertaken a review of your banking arrangements with us and reached the conclusion that we will no longer provide these facilities.”

The bank said its decision was final and it is “not prepared to enter into any discussion.”

Image caption
RT editor-in-chief Margarita Simonyan tweeted that “They”ve closed our accounts in Britain”.

Are we entering a new Cold War?

Ofcom backs BBC in Russian TV case

Scots outlet for Russian news agency

A letter posted online by the channel appears to show that the freeze is not in effect yet. It warns that banking facilities will be “cancelled and closed” on 12 December.

Ms Simonyan said the closure includes the personal accounts of some senior RT staff working in the UK.

RT, which is run by the Kremlin, has previously been sanctioned by UK broadcasting regulator Ofcom for biased reporting.

This included claims that the BBC “staged” a chemical weapons attack for a news report on Syria.

The BBC won a case against the TV channel after complaining to Ofcom, saying the allegations made in a programme called The Truthseeker were false and struck “at the heart” of its obligations to accuracy and impartiality.

Ofcom ruled that elements of the programme were “materially misleading”.

Russian media outlets have made inroads into the UK recently.

The state-funded Sputnik news agency set up in Edinburgh in August to broadcast live radio programmes from Scotland. It said its goal was “telling the untold” to Scottish and UK audiences, although critics say it will act as a Kremlin mouthpiece.